Skapa konto / Anmäl till nyhetsbrev
  • För att få nyhetsbrevet behöver du ett konto. Det är gratis.
  • Kontot administreras av Svensk Byggtjänst.
Begär nytt lösenord

Rinkebybor stannar kvar efter renoveringen

27 jun 27 juni 27 jun 2019 27 juni 2019 juni 2019
OM Anders Joachimsson, Affärsområdeschef, HSB Stockholm

Anders Joachimsson är affärsområdeschef på HSB Stockholm.

Ekvationen höjda hyror och nöjda hyresgäster går faktiskt ihop. Trots en omfattande och flerårig upprustning av våra fastigheter i Rinkeby är våra hyresgäster väldigt nöjda. Så gott som alla väljer att flytta tillbaka, trots en påtaglig hyreshöjning.

Renovräkningar, utrökning, konceptrenoveringar. Uttrycken är många för hur privata fastighetsägare renoverar billiga bestånd, höjer hyror och tränger undan resurssvaga grupper. Men det finns goda exempel, något som är viktigt att föra fram i en ganska ensidig debatt.

HSB är en av landets största hyresvärdar. Idag äger och förvaltar vi drygt 25 000 hyresrättslägenheter, varav närmare 4 000 finns i HSB Stockholms verksamhetsområde. Det gör oss även till en av de större privata fastighetsägarna i Stockholmsregionen.

År 2003 förvärvade vi våra första fastigheter i Rinkeby, med 617 lägenheter som färdigställdes under miljonprogrammet. År 2011 inleddes en omfattande totalrenovering, såväl invändigt som utvändigt. En renoveringsprocess som fortfarande pågår, och beräknas vara klar år 2021.

En renovering av detta slag, som även omfattar stambyte och evakuering, innebär som alla vet en minst sagt stökig tillvaro för hyresgästerna. Att flera därutöver har andra modersmål än svenska ställer ännu högre krav på oss som hyresvärd under renoveringsprocessen. Dessutom höjer vi hyran med cirka 50 procent vid återflytt. Trots det väljer så gott som alla hyresgäster att stanna kvar. Hur kommer det sig?

Dessutom höjer vi hyran med cirka 50 procent vid återflytt. Trots det väljer så gott som alla hyresgäster att stanna kvar

Dels handlar det om att hyresgästerna är nöjda. De uppskattar att vi renoverar fasader, bygger större balkonger, lägger in parkettgolv, kaklar våtrum och gör fint på gårdarna. Dels handlar det om att hyresgästerna anser att den höjda hyran står i proportion till vad man får. Den faktiska betalningsförmågan finns, och att alla vill ha nyrenoverat utan höjda hyror är ett talesätt som inte stämmer i detta fall.

Efter varje genomförd ombyggnadsetapp har vi med hjälp av AktivBo mätt nöjdheten. Från första informationsmöte till inflyttning i en totalrenoverad lägenhet. Vi har ställt frågor kopplat till trygghet, trivsel, påverkan och dialog, samt bemötande genom hela processen. På en övergripande nivå ser vi att 84 procent av hyresgästerna är nöjda eller mycket nöjda, både med själva renoveringsprocessen och slutresultatet vid återflytt. Och 90 procent anser att HSB månat om hyresgästerna under ombyggnaden.

En av framgångsfaktorerna har varit den visningslägenhet som vi tidigt byggde. Här har hyresgäster kunnat se olika alternativ för val av bland annat golv, kakel och väggfärg. En annan var att besluta om att erbjuda flytthjälp i samband med evakuering. Vi har arbetat hårt för att förbättra arbetssätt och rutiner, och resultaten visar att vi har lyckats.

Vi har arbetat hårt för att förbättra arbetssätt och rutiner, och resultaten visar att vi har lyckats

Resultatet visar också att det är möjligt att renovera miljonprogrammet på ett ansvarsfullt och hållbart sätt, där ekvationen höjda hyror och nöjda hyresgäster som flyttar tillbaka, faktiskt går ihop.

Fler nyheter
Feedback / Tips
Begär nytt lösenord
Skapa konto
Pris: + moms
Författare: 
Lagerstatus: